Lerarenluik
Tips
- De materie is niet gemakkelijk, loop voldoende rond om te zien of de leerlingen mee zijn.
- Indien de lessenreeks als thuisleerstof wordt doornomen: voorzie genoeg momenten om eventueel klassikaal enkele vragen te behandelen.
- Aangezien de materie niet gemakkelijk is, moet er ook voldoende tijd zijn om dit leerpad te behandelen.
- De veiligheid van de leerlingen staat voorop, bij de proef is het belangrijk dat de leerlingen dit veilig doen.
- ...
Bronnen
Borghers, M. (z.d.). Kracht. Weebly. Geraadpleegd op 10 augustus 2022, van https://stagelessenmichelleborghers.weebly.com/uploads/2/3/7/8/23787320/cursus_krachten.pdf
Kersbergen, C., & Haarhuis, A. (2015). Natuuronderwijs inzichtelijk (4de editie). Coutinho.
Leerplan AV natuurwetenschappen B-stroom POV-2019-B62
6.14
ET-Natuurwetenschappen-5
Leerlingen geven voorbeelden van de uitwerking van krachten in authentieke contexten.
Bouwsteen Kennis en dimensies
Inzicht ontwikkelen in de verschijningsvormen van energie, de wisselwerking tussen materie onderling en met energie alsook de gevolgen ervan.
Met inbegrip van kennis
* Conceptuele kennis
- Kracht
- Zwaartekracht, wrijvingskracht, trek- en drukkracht
Met inbegrip van dimensies eindterm
Cognitieve dimensie: beheersingsniveau begrijpen
1.14
ET-Gezondheid-2
De leerlingen handelen veilig in een schoolse context. (transversaal)
Bouwsteen Kennis en dimensies
Een veilige levensstijl realiseren door het correct inschatten van risicofactoren.
Met inbegrip van kennis
* Feitenkennis
- Veiligheidsvoorschriften en -procedures
* Conceptuele kennis
- Risicofactoren
* Procedurele kennis
- Strategieën om veilig te handelen in een schoolse context zoals veilig gebruik gereedschappen en materialen, handelingen tijdens noodsituatie, gebruik van openbaar vervoer
Met inbegrip van dimensies eindterm
Cognitieve dimensie: beheersingsniveau toepassen
Affectieve dimensie°: Handelen vanuit een persoonlijk kader waarin voorkeuren voor waarden, opvattingen, gedragingen, gebeurtenissen, informatie, taken, strategieën,... geïnternaliseerd zijn, maar waarbij nog aandacht nodig is voor de balans tussen conflicterende aspecten
Psychomotorische dimensie: Een vaardigheid uitvoeren na instructie of uit het geheugen: de meest essentiële elementen van de beweging/handeling zijn aanwezig, maar nog niet consequent
6.27
ET-STEM-1
De leerlingen gebruiken met de nodige nauwkeurigheid de gepaste meetinstrumenten, meetmethodes en hulpmiddelen om metingen, observaties, experimenten en terreinstudies uit te voeren.
Bouwsteen Kennis en dimensies
Natuurwetenschappelijke, technologische en wiskundige concepten en methoden inzetten om problemen op te lossen en om objecten, systemen en hun interacties te onderzoeken en te begrijpen.
Met inbegrip van kennis
* Procedurele kennis
- Hulpmiddelen zoals meetlat, weegschaal, loep, lichtmicroscoop, thermometer, determineertabel, proefbuis
- Meetinstrumenten en meetmethoden voor de bepaling van lengte, massa, inhoud/volume, tijd, temperatuur en elektrische grootheden
Met inbegrip van dimensies eindterm
Cognitieve dimensie: beheersingsniveau toepassen
Psychomotorische dimensie: Een vaardigheid zelfstandig uitvoeren: bewegingen/handelingen worden meer automatisch uitgevoerd, zijn vloeiend, betrouwbaar en efficiënt. Essentiële elementen van de beweging/handeling zijn regelmatig aanwezig.
6.30
ET-STEM-4
De leerlingen passen stapsgewijs de wetenschappelijke methode toe om een aangereikte wetenschappelijke onderzoeksvraag te beantwoorden.
Bouwsteen Kennis en dimensies
Natuurwetenschappelijke, technologische en wiskundige concepten en methoden inzetten om problemen op te lossen en om objecten, systemen en hun interacties te onderzoeken en te begrijpen.
Met inbegrip van kennis
* Conceptuele kennis
- Wetenschappelijke concepten uit de eindtermen van de eerste graad B-stroom
* Procedurele kennis
- Stappen in de wetenschappelijke methode: een verwachting verwoorden, een aangereikte methode/plan uitvoeren, data/waarnemingen ordenen, besluiten toelichten - Onderzoekstechnieken: metingen, waarnemingen, experimenten en terreinstudies
Met inbegrip van dimensies eindterm
Cognitieve dimensie: beheersingsniveau toepassen